dimecres, 27 de juliol del 2011

El gòtic civil català

Aquest és un petit article sobre l'arquitectura gòtica civil catalana. Seguint les meves tasques de documentació històrica no he pogut ignorar l'arquitectura medieval per raons òbvies. En l'elaboració d'un còmic s'ha de tenir present tot allò que que fa referència a l'escenari. Els personatges es mouen per un espai que es basa en paisatge i arquitectura. En aquest article m'interessa parlar de tot allò que fa referència a l'arquitectura i, en el meu cas, tinc un interès especial en representar una arquitectura el més realista possible, procurant fugir de qualsevol disseny fantasiós més propi del cinema de Hollywood. Aquest realisme, l'he volgut portar fins al límit de voler representar una arquitectura catalana pròpia del segle XIV.
El meu principal problema és que jo no sóc arqueòleg i, per tant, tota la informació que he pogut disposar sobre arquitectura catalana medieval, no sigui del tot correcte o fins i tot hi hagi un conflicte entre la meva visió romàntica i la realitat arqueològica (em consta el cas d'una reconstrucció virtual que vaig fer sobre el terreny en un castell del Montseny, que després he pogut comprovar que no s'ajustava a la reconstrucció, més tardana, que n'ha fet l'arqueologia oficial).
Saber com era l'arquitectura catalana medieval és una tasca relativament senzilla, hi ha molta bibliografia sobre aquest tema. S'ha publicat molts llibres sobre aquest tema i no és difícil trobar documentació gràfica. Però, a més de consultar bibliografia, també he hagut d'usar la càmera fotogràfica i anar a fer el màxim de fotos possible de tots els edificis i monuments que he considerat necessaris des dels angles que a mi m'han interessat.
He de dir que la tasca ha estat relativament senzilla perquè a Catalunya conservem encara una gran quantitat d'edificis medievals amb les estructures i elements constructius bastant semblants.
Així, doncs, usant tots aquells elements arquitectònics que caracteritzen el gòtic a Catalunya em permet dissenyar els meus propis edificis, tant pels que fa als interiors com els exteriors.
No sempre, però, puc trobar el que m'interessa, perquè tot el que ha sobreviscut fins avui dia és l'arquitectura de les classes dominants de l'època. M'he trobat que quan vull dibuixar els habitatges més humils ja costa de trobar algun exemple gràfic. Aquí ja he de buscar exemples d'altres zones de fora de Catalunya, si cal, o edificis més moderns ja siguin del període renaixentista o barroc. A França hi ha molts edificis urbans del segle XV, els quals prenc com a model aprofitant els seus elements cosntructius i donant als meus models un aire més mediterrani.
Tot i axí he de fer una interpretació i eliminar certs elements. Tinc aquí l'exemple d'una de les portes de la vila d'Hostalrich. Aquesta construcció havia de sortir en una de les vinyetes del còmic. El primer que vaig haver de fer fou buscar una imatge gràfica per poder-la dibuixar exactament. Naturalment havia de fer una certa interpretació de la realitat perquè com es pot veure, actualment, aquesta construcció està envoltada d'infrastructures del segle XX. Òbviament, això no podia sortir en una imatge medieval. No podia oblidar que les muralles d'Hostalric en van construïr a finals del segle XIV i principis del XV. Durant aquests sis últims segles fins avui dia han sofert moltes modificacions i afegits en base a les necessitats civils i militars de cada moment. Em calia poder disposar d'alguna imatge imatge que em mostrés l'aspecte original de les muralles i de la porta en concret.
Malauradament, la fotografia és un invent relativament modern i les fotografies més antigues que podia trobar són del segle X. A partir de tot el material gràfic que vaig poder arreplegar, vaig poder fer una interpretació molt personal i subjectiva de l'aspecte "autènticament" original de la construcció.
Sobretot m'he basat en la lògica funcional i en uns mínims coneixements dels gustos reconstructius i de restauració acxtuals. Un exemple està en els merlets del dibuix superior: Els he dibuixat més grans de com són en la realitat tenint present el sentit pràctic i militar de l'època. Moltes vegades, les reconstruccions actuals de molts castells i muralles aixequen uns merlets minúsculs seguint criteris estètics totalment mancats d'una utilitat pràctica real.
Amb el temps m'he adonat de certs errors a causa de no haver-me informat del tot, així que m'he trobat que algunes de les meves vinyetes eren errònies. No m'he preocupat per això, al cap i a la fi es tracta d'un còmic no pas d'un estudi arqueològic.
Procuro sempre ser fidel a l'època i evito dibuixar edificis posteriors a l'epoca en que situo la història (no hi ha cap dels edificis construïts al segle XV, encara que de vegades em puc permetre alguna llicència (allò que coneixem com a mentida pietosa). Les muralles d'Hostalric, per exemple, (il·lustració superior) van ser construïdes pel protagonista del còmic, però molts anys després de l'acció.
Naturalment, pel que fa als edificis que han arribat avui en dia, m'he de cenyir a la seva representació el màxim de fidel, però puc expressar tota la meva imaginació respecte a aquells edificis que han desaparegut. Un exemple és el castell gòtic d'Hostalric (enderrocat al segle XVII). Aquest castell l'he pogut dibuixar amb llibertat absoluta a partir dels plànols del nou castell barroc, que és el que ens ha arribat fins al segle XXI. Aquesta llibertat, obviament, queda limitada segons els cànons cosntructius de l'arquitectura catalana. Es tracta d'inventar però al mateix temps donar versemblança al que dibuixo.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada